Wortelkanaalbehandeling

Endodontie

Een wortelkanaalbehandeling (endodontie) wordt ook wel kanaalbehandeling, zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd. Het is een tandheelkundige behandeling die moet worden uitgevoerd wanneer er in het wortelkanaal van een tand of een kies een onsteking is of een ontsteking dreigt te ontstaan.

Tandbederf

Door tandbederf, een lekkende vulling, door trauma (stuk van tand of harde stoot op de tanden). Deze ontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën.
Gevoeligheid bij het drinken van koude en warme dranken kan een eerste signaal zijn, maar soms geeft de ontsteking geen klachten. De ontstoken pulpa zal afsterven en de bacteriën kunnen dan een ontsteking van het kaakbot rondom de wortel veroorzaken, tot zelf een grote zwelling = abces.
Bij het dichtbijten kan de tand of kies te hoog aanvoelen of pijn doen.

Wortelkanaalbehandeling

Wortelkanaalbehandeling:
• de tandarts zal de tand of kies open maken om het wortelkanaal te kunnen bereiken.
• de wortelkanalen worden schoongemaakt met speciale vijltjes (1) en uitgespoeld met een naar chloor ruikende vloeistof.
• met behulp van röntgenfoto’s of een lengtemeter wordt de lengte van het kanaal bepaald.
• als het kanaal volledig gedesinfecteerd is wordt er een definitieve vulling aangebracht. Indien dit niet in één maal kan wordt er een tijdelijke vulling geplaatst.

WortelkanaalGeeft de behandeling napijn?
• Na het vullen van de wortelkanalen kan er napijn optreden of pijn bij toebijten.
• Deze houdt soms enkele dagen aan en is met een gewone pijnstiller te onderdrukken.
 Duurt een behandeling lang?
• De duur is afhankelijk van het aantal kanalen en van de bereikbaarheid van het kanaal.
• Een behandeling van één recht kanaal duurt 30 min
• Een behandeling van een kies met drie kromme kanalen kan tot 2 uur duren.

Verkleurt een tand of kies na de behandeling?
Meestel niet, in 10% van de gevallen kan er toch enige verkleuring ontstaan. Deze kan meestal verholpen worden door de tand te voorzien van een volkeramische kroon of door het bleken van de tand.